ursäkta, men va!?

 
Nu ska ni få höra vad många förmodligen kommer klassa som det mest överdrivna och felaktiga någonsin, men såhär är det, att bilden här ovanför är så sjukt jävla fel. Den står för allt som är fel med hälsa. För det första spelar vikten inte någon som helst roll (så länge det inte är hälsofarligt), för det andra ska vi inte värderas utefter om vi går ner i vikt eller inte, och för det tredje, figurerna som ska symoblisera detta, ser de någonstans ut att behöva gå ner i vikt? Förstår ni hur fel detta är? Och framförallt, förstår ni hur jävla arg detta gör mig? 
 
Jag hittade alltså bilden på instagram. På ett så kallat inspokonto för träning. Visst, jag vet var jag var och på vilken typ av konto jag hittade bilden, men seriöst. Runt om i världen finns det så många som dagligen kämpar med alla möjliga former av sjukdomar, ångest och besvär. Så många, unga som gamla, som kämpar med ätstörningar av olika slag, övervikter som inte går att motverka, problematik med att gå upp i vikt, ångest, låg självkänsla och lågt självförtroende. Och så blir vi dagligen påprackade detta? Att vi duger och får synas och får beröm när vi går ned i vikt!? På riktigt, finns det inte vettigare saker vi kan göra av våra liv än att jaga kilon på vågen? 
 
 

Kommentera här: