hold on summer

Eftersom vi fortfarande har några fina dagar att se fram emot i augusti och september (bestämmer vi här och nu, okej?) så tänkte jag ge er lite övningstips som funkar fint att göra utomhus. Självklart passar de lika bra inomhus då de faktiskt enbart kräver dig själv och din kroppsvikt, men det är ju himla smidigt att slå två flugor i en smäll och få både frisk luft och träning samtidigt. Och framåt hösten är det bara dra på lite mer kläder och köra på, för få saker slår ett riktigt bra träningspass i krisig höstluft! 
 
Börja med en bra uppvärmning. Det kan vara lite löpning, hopprep, en powerwalk eller några roliga övningar på stället som jumping jacks, höga knän och spark i baken tex.
 
Armhävningar kan vara den mest klassiska övningen med kroppsvikt, men den är ack så effektiv. Du aktivierar stora delar av kroppens muskler. Börja på sträckta armar, sänk ned dig så djupt du kan utan att lägga dig platt mot marken och pressa dig sedan uppåt. Är du tillräckligt stark kan du självfallet göra övningen på tå. 
 
En övning som kallas Donkey kick. Börja med benet hängandes i samma position som stödbenet och pressa sedan upp foten mot himlen med en 90gradig vinkel i knäleden. Tar fantastiskt bra i rumpan!
 
Har faktiskt inget bra namn på denna övning, men stå rakt och fäll sedan kroppen bakåt. Försök gå tillbaka upp till rak position innan du trillar bakåt. Baksida lår och bålen får jobba riktigt ordentligt!
 
Plankan kan göras i många olika varianter. Här är två. En på tå och en på knä, beroende på hur stark man är. Spänn till hela bålen och håll dig rak!
 
Rygglyft är en underskattad övning. Håll blicken fäst i marken och försök att inte spänna rumpan så mycket, det är ryggen som ska jobba! Håll tillbaka på vägen ned och lägg dig inte platt mot underlaget utan vänd och gå upp igen innan du kommit ner riktigt.
 
Sit-ups kan man tycka mycket om och kan också varieras i all evighet. Ska klura ihop ett inlägg med en massa varianter senare. Här gör jag raka och klassiska sådana. Börja från liggandes och dra dig upp med hjälp av magmusklerna. Försök hålla en anspänning i bålen där du suger in magen lite mot ryggraden. 
 
Älskade utfall! Här börjar du ståendes med fötterna brett isär så att benen bildar en triangel. Fall ned med det bakre knät och försök hålla tyngden rakt nedåt under dig. Tryck ifrån och ställ dig upp. Här kan du välja att byta ben mellan varje repetition eller köra klart en sida i taget! Rumpan och benen älskar denna övning! Kom även ihåg att hålla blicken framåt och en stolt hållning. 
 

Kommentera här: