gör det inte för svårt

Träning och fysisk aktivitet är ju rätt enkelt ändå. Alltså, det jag menar är att det är inte svårt att vara fysiskt aktiv egentligen. Vi är bara ena jäklar på att hitta på en miljon olika ursäkter för att inte komma iväg. De flesta har ju vägar utanför och en skog eller ett grönområde inom en rimlig närhet. Bara det räcker så himla långt. Och var kreativ. Här om dagen drog jag med mig pojkvännen ut och promenerade i det underbara vädret. Har ingen aning om hur långt vi gick, men helt plötsligt sprang vi runt och jagade varandra och lekte inte-nudda-mark (vilket jag tror många lekte som barn, precis som vi). Det var inte något planerat men det blev roligt och pulshöjande. Vi kom även fram till en öppnare plats där det fanns ett för stort utbud av perfekta stenar för att jag skulle kunna hålla mig, så testade göra lite styrka. Så tänkte visa övningarna här nedan. Att ta pauser i promenaden eller joggingrundan är helt perfekt, både för att kroppen ska få känna på annat men kanske framförallt för att huvudet ska få tänka lite om man tycker löpningen känns lite långtråkig. Tänk dock på att inte välja benövningar som pressar benen så mycket att du får svårt att springa hem, då kan det vara bättre att spara styrkan till det sista du gör och sen går en liten bit av rundan hem som nedvarvning. 
 
 
Armhävningar kan du göra mot i princip vad som helst. Stå mer upprätt mot ett träd om varianten ovan känns för tuff. Reglera höjden efter din egen styrka och dagsform! Sjunk kontrollerat och långsamt ned och skjut sedan kontrollerat och långsamt upp dig igen. 
 
Älskar den här övningen för rumpan. Stig upp och spänn till i rumpan när du sparkar bakåt med benet. Tänk på att hålla knät stabilt och sjukt ifrån rakt upp och inte framåt. Knät ska inte hamna framför tårna. 
 
Den här övningen har många namn. Jag brukar kalla den "masken", ingen aning om varför egentligen. Tror det var något vi hittade på när jag gick i skolan och behövde ett namn för den. Hur som helst så sitt med anpänd mage och gå ner kontrollerat tills du blir så rak som du orkar. Det blev ännu svårare på en sten som ni kan se på sista bilden. Det var knöligt och dant, så ännu mer utmaning för balansen än vad övningen är från början. 
 
För det första: till alla er som någonsin sett bra ut på en bild när ni hopptränar, stor eloge till er! Jag fann det helt omöjligt. Men ni ser ju vad jag gör. Ta sats, hoppa upp på en sten i lämplig höjd och med så platt yta som möjligt. Res er upp när ni landat och gå ner från stenen för att börja om. Var försiktiga när ni gör den här övningen, underlaget i skogen är ojämnt och mycket mjukare och opålitligare än vad vi är vana med i skyddade miljöer som på gym, så även om ni är vana vid övningen: ta det försiktigt och känn er för! Det gäller alla övningarna jag visat. 

Jag körde övningarna i en cirkel där varje övning genomfördes i 10 repititioner som jag körde 3 varv. Vilan mellan övningarna var bara förflyttningen eller bytet av position och sedan vilade jag lite längre mellan varven. Känn dig för. Är det otroligt tungt eller jobbigt av en eller annan anledning, så förläng vilan. Vila mellan övningarna om du känner att du behöver. Vilan mellan varven ska vara så pass att du får ner pulsen och känner dig redo att köra igen, men vila inte så länge att du får ner pulsen för lågt, du ska fortfarande ha arbetspuls. 
 
Har ni några andra favoritövningar att göra på såna här turer så dela gärna med er bland kommentarerna!
 
• Kategori: AllmäntTaggar: Kreativitet, Natur, TeamHälsa, Utomhusträning, promenad, rolig träning, styrketräning, träningsgläjde; • Kommentarer (0)

Kommentera här: