Sträck på dig!

Någonting som man kanske ofta slarvar med när man tränar är att stretcha. Jag har ingen bra förklaring till varför, men har hört så många ursäkter. Som att man inte vill att musklerna ska bli långa och smala utan man vill behålla dem "bulliga", att man inte orkar, att det är tråkigt och gör ont osv. 

Och det är klart att det är tråkigt och gör lite ont om man inte är van vid att stretcha. Men det känns obehagligt enbart på grund av att musklerna är korta och ihopdragna och därför spjärnar emot när vi försöker dra i dem. 

Men vi behöver sträcka tillbaka våra muskler till ursprungsläge ibland. Annars blir vi lätt stela och ömma i musklerna och behindrade i vissa rörelser som kräver smidighet. Jag slarvar ibland tyvärr med att sträcka ut kroppen efter träning, men kanske framförallt efter aktiviteter jag inte tänkt på som träning. Som när jag i lördags stod och skottade cement i sex timmar. Och som ett brev på posten kom en stel rygg och nacke, som dessutom ledde till migrän och sjukanmälan från jobb. Jag vet någon som kommer bli noggrannare med att dra ut kroppen iallafall! 

Man skulle kunna jämföra det med att bara sträcka på sig. Ni vet när man precis vaknat och drar ut hela kroppen längs sängen, eller när man suttit länge och sträcker upp armarna och känner hur ryggkotorna trillar på plats igen? Stretching är som en långvarig utsträckning och ger en mer långvarig effekt. Och när man vant sig är det minst lika skönt som det där ålandet vi ägnar oss åt om morgonen. Och är vanliga stretchövningar för tråkiga? Prova vårt yogapass där Julia visar några perfekta övningar för detta men där man samtidigt stärker kroppen! 




Kommentarer:

1 Olg@:

Hej! Hittade din blogg efter din like på insta... När jag sitter vid datorn sen ska nog lägga dig på min läslista... Lite inspiration i träningen är alltid kul! Fast jag skriver om maten på min blogg :-)
Kram/Olg@

Svar: Åh men det låter toppen, alltid kul med lite läsning :) Här kommer det komma lite blandat med saker som involverar hälsa så lite matinlägg kommer säker också :)
KramKram
Felicia Särnö & Julia Bergström

Kommentera här: