Dagens form: galet glad eller sagolikt seg?

Ingen dag är den andra lik, brukar man ju säga. Och det gäller även oss människor. Vi kan inte räkna med att vara på topp varje dag, hur mycket man än önskar det. Tro mig, skulle ge min högra arm för att få vara mitt bästa jag varje gång jag slog upp ögonen på morgonen fram till varje gång jag slöt dem igen på kvällen. 
 
Detsamma råkar även gälla träningen. Har jag en dålig dag, är trött eller seg, så kanske passet inte blir lika bra som jag hade räknat med. Jag kanske springer på en långsammare tid, lyfter lite lättare på gymmet eller hoppar kortare i längdhoppsgropen än jag vill. Men vet ni vad det fina med de passen är? Det är att de blir av. Trots att man har en dålig dag så gör man sitt bästa, och det är något vi måste komma ihåg! Vi presterar inte världsrekord hela tiden, och vi måste komma ihåg att vara snälla mot oss själva när det händer.
 
Samma sak gäller när vi bryter vår planering. Jag kanske inte hinner med min träning som jag tänkt, tar en oplanerad vilodag eller byter benpasset mot en långpromenad, eller teknikpasset i simhopp mot ett högintensivt konditionspass. Vi måste vara snälla mot oss själva när detta händer.
 
Du är inte ett dugg sämre för att passet inte gick som du tänkt, att du inte hinner eller måste ställa in. Ta vara på det du gör istället! Gör du någon annan aktivitet så vinner du alla gånger även på det. Du kanske måste ta ett möte som blir framskjutet och egentligen inte skulle ägt rum förrän dagen efter? Men tänk vilken möjlighet om mötet går hur bra som helst! Du kanske tar en fika, promenad, cykeltur eller spontan sväng till närmasta bad, sjö eller pool med ett gäng vänner? Ta vara på den energi dina vänner ger dig och stänk lite vatten på dem om du tycker de ligger och drar för länge i solen! Häng inte upp dig på den träning du hade kunnat få och leta istället reda på det positiva den nya situationen har att ge dig
 
Förlåt dig själv och le mot dig själv nästa gång du möter din spegelbild. Ta vara på den dagsform du befinner dig i och, framförallt, acceptera den som den är. Är du så trött att du knappt orkar hålla ögonen öppna eller lyssna på vad lillebrorsan ritade på dagis? Då kanske det är bättre för både kropp och själ att vara hemma och vila? Precis som att det skulle kunna ge fin ny energi att ta en promenad eller faktiskt ta sig iväg till gymmet eller träningen. Känn efter och våga lyssna på din kropp utan att få panik, straffa den eller bli arg på den om den säger nej. 
 
Bildkälla: google

Kommentera här: