get it done

Är det bara jag som är bra på att skjuta på saker? Man vet hur mycket man borde ta tag i det, men det blir liksom aldrig gjort. Men jag försökt börjat med att faktiskt bara göra saker. Det blir ju liksom bara värre när vi går och ältar och blir irriterade och stressade över att vi har uppgifter som ligger, framförallt när det kanske egentligen bara är småsaker. Disk är en sån sak jag kan ha ståendes i säkert två dagar utan att göra något åt, men det känns ju så otroligt skönt när det väl är gjort? 
 
Så imorse när jag vaknade löjligt tidigt för att vara en söndag och jag har otroligt svårt att ligga och dra mig. Blir bara varm och känner mig skitig och irriterad så kunde lika gärna stiga upp. Så klockan sju satt jag och skrev uppsats och sökte runt bland en massa vetenskapliga artiklar. Hade jag låtit mig själv fundera över det hade det känts jättejobbigt att ta fram datorn och börja, men genom att inte älta saken så mycket kändes det mycket bättre. Och så fick jag ju massor av jobb gjort innan dagen ens börjat! 
 
Lite lika kan det vara när man ska komma igång med träning, antingen helt från första början eller kanske efter en period utan träning av olika anledningar. Men vi vet ju alla hur bra det känns efteråt, eller hur? Så prova att bara dra på dig träningskläderna och ge dig ut. Gå en runda, testa jogga lite, sätt dig på cykeln eller kila iväg till gymmet eller passet. Det känns ju så bra efteråt och vi vill ju egentligen, det är bara huvudet som säger åt oss att det är jobbigt att ta oss dit när det egentligen kanske bara tar någon minut. Välj den enkla vägen. Det sparar tid att inte älta och argumentera med dig själv om varför du borde eller inte borde. Dagen blir så mycket gladare och effektivare om vi bara tar tag i våra uppgifter. Det är klart att vi inte är såhär optimistiska jämt, men försöka få en uppgift gjord på det här sättet så känns dagen åtminstone lite lättare. 
 
 

Kommentera här: