övningstips!

Här ska ni få två övningstips för rumpan. Jag personligen älskar båda dessa övningarna! 
 
Den här övningen bränner så mycket att det nästan är löjligt. Jag och Julia brukar kalla den för krabban. Stå med fötterna ihop (tätare än vad jag gör på bilden) och vira ett gummiband precis nedanför knäskålen. När du sedan tar ett steg isär (till ungefär så som jag står på bilderna) ska det spänna riktigt ordentligt. Sen är bara att gå sidledes. Ta ett steg åt sidan och gå ihop med fötterna så att du står höftbrett när fötterna är som tätast. Stegets bredd beror helt på hur trött du är, hur stark du är, hur hårt gummibandet är och hur hårt du spänt åt gummibandet. Övningen kan kännas enkel första gången, men efter ett tag vill man bara lägga sig ned och gråta ungefär. Välj förslagsvis en liten sträcka där du går fram och tillbaka. Jag brukar köra tre gånger fram och tillbaka per set, så att det totalt blir nio gånger. Och kom ihåg att hela tiden ha en lätt böjning i knän så som jag har på den högra bilden. Man går lite som en anka helt enkelt. Ser lite lustigt ut, men tar så otroligt bra på rumpa och även utsidan av låren att det nästan är löjligt!
 
Nästa övning jag tänkte tipsa om hederliga höftlyft. Ligg på rygg, ha hälarna nära rumpan och lyft upp höften mot taket och gå ner igen, men vänd percis innan du nuddar golvet och gå upp igen. Men här lägger vi till en skivstång. Det finns många sätt för att göra denna övning tyngre men just att lägga en skivstång över sig är något jag gillar väldigt mycket. Det svåraste här är att man inte kan ta allt för tugnt på egen hand så man måste orka lyfta det med armarna, men tro mig, man orkar mycket mer än vad man tror. Är man däremot två som tränar, eller har någon man kan ta hjälp av bara, så är det perfekt då man kan lyfta av och på skivstången från sin kompis som när man gör ett marklyft. Då orkar man flytta mer och den som gör höftlyften får chans att belasta mer. Prova! Den är riktigt härlig. 
 

Kommentera här: