importance of mindset

Hur många har inte varit med om att man vaknar och det första man tänker är att man bara vill vända sig om och somna om? Dra täcket över huvudet och ligga kvar i sängen någon timme. Det kan kännas motigt, framförallt när man vet att man har en massa att gå upp till och att dagen kanske kommer bli stressig eller krävande.

Men trots det så måste vi ju upp, inte sant? Och det ska vi ju ha en jäkla eloge för! Nog för att det känns mer som en självklarhet än som en prestation, men det är duktigt gjort. Så klappa oss på axeln en gång extra för att vi stiger upp och gör det vi ska varje morgon, även de dagar det kan kännas tungt.

Men för att göra dessa dagar lättare kan vi fokusera på det positiva. Ta på dig kläder du känner dig extra fin i, gör favoriten till frukost, ring en vän och säg hej eller prova ett nytt pass på gymmet. Vad som helst. Och en riktigt klyscha, men som faktiskt hjälper: sträck på dig och le! Sitter du på bussen, tåget, i bilen, på cykeln, kontoret eller skolbänken. Le lite för dig själv, ta ett djupt andetag, sänk axlarna och sträck på dig. Det hjälper så himla mycket!

Till exempel; jag missade min morgonträning imorse som jag hade sett fram emot så himla mycket. Detta på grund av att jag har en vän som numera bor i USA och vi har helt olika dygn på grund av detta. Därför pratade jag med henne långt in på natten. Hade helt enkelt inte energin att stiga upp och riva av ett hård pass efter bara fem timmars sömn. Därför sov jag en liten stund extra, låg kvar och läste en stund, fixade en god frukost och valde att ta en lugn och skön morgon istället för att stressa och försöka hinna med allting. Det var ett bra val för mig. Jag behöver min sömn mer. Träna hinner jag göra i eftermiddag, även om det hade varit skönt att få gjort det imorse också. Men trots det har jag en riktigt bra dag - på grund av att jag bestämde mig för att det ska vara en bra dag.

Så det är dagens påminnelse: det må låta så himla klyschigt, men ett positivt mindset kan rädda hela din dag! Plocka ut det positiva, le en extra gång, lyssna på favoritmusik och kom ihåg att du vaknade med den största fördelen du någonsin kan få: du är frisk och du andas.

Ha en himla fin måndag nu!

Kommentera här: