Månadens solstråle juli 2014

Var med och bli månadens solstråle Juli 2014!
 
Så här går det till:
 
Gör någonting gott för dig själv eller någon annan, pröva någonting helt nytt, ta det lugnt, träna på en underbar plats, ha en spakväll med vännerna eller ge blommor till en främling. Gör helt enkel något underbart för dig själv eller någon annan.
 
Ta en bild och skriv en text om vad du har gjort.
 
Maila den till vår mail- teamhalsa@hotmail.com
Mär mailet med månadens solstråle.
 
Ni kan maila in bilder under hela månaden och i slutet av varje månad utses en månadens....
Bilden och texten läggs sedan ut här på bloggen och på vår instagram @teamhalsa
 
Välkommen att börja skicka in och sprid glädje i världen!
 
 
Någonting som får oss att må gott är att apa runt i friidrottshallen med våra vänner!
 
Kom igen nu och maila, maila, maila!

Yoga för nybörjare!

Kolla mobilen, svara på mailen, ringa chefen, jobba, studera, städa, laga mat, vara förstående, lyssna på väninnan, passa barnen, vara trevlig med mormor, åka och handla, ställa upp för familjen, umgås med vännerna, skicka in inlämningen.
 
Vilket liv du än har idag tampas du med saker att göra. Du har krav att hinna med vissa saker inom en viss tidsram.
Många går in i väggen, blir utbrända, får magsår. Det är ett stressigt samhälle vi lever i.
 
Men det går att skynda men ändå må bra. Sluta stressa!
 
Försök att varva ner och rent ut sagt skit i det du inte kan göra någonting åt.
Står du i en lång kö inne i mataffären. Bli inte irriterad och stressad, det är ingenting du kan göra någonting åt.
Ställ dig där och andas, bara andas och vänta.
 
Detta gäller bilköer, rött ljus i korsningen, makaronernas koktid, med allt. De du inte kan göra någonting åt, sluta stressa över dessa saker.
 
När du får lite längre tid över. Pröva yoga!
Yoga finns i många olika former där du har olika positioner.
Det är inte bara lugnande för själen utan också bra för kroppen. Du kommer gå från yoga passet som en lugnare och stabilera person som också har blivit starkare och smidigare fysiskt.
 
Börja med att sätta dig vid en tyst plats. Det går bra helt tyst eller med lugnande spamusik.
Sitt skräddare eller med raka ben framåt.
Andras, slut ögonen och låt tankarna försvinna.
Sitt här tills du känner dig lugnare.
 
Babykobran.
Armbågen under axeln och underarmarna vilar mot underlaget.
Här ska du lyfta med ryggen.
Andas in genom näsan och ut genom näsan.
Stanna i det läge som känns bekvämt, det ska aldrig göra ont.
Det kan strama i kroppen men ingen smärta ska framkomma.
 
Kobran
Samma som babykobran men här ska händerna vara under axlarna, fortfarande ryggen som lyfter.
 
Barnets position
Detta är yogans viloposition. Denna position kan du gå till när du vill under passet för att andas ut och hitta lugnet.
 
Hunden
Denna position ska vara som ett upp och nervänd V. Tanken är att hälarna ska vara på underlaget.
Är man lite stel och inte får ner hälarna kan det vara lite i luften, de underlättar att flytta fötterna närmare händerna.
 
Krigaren
Främre foten pekar rakt fram och bakre ut åt sidan. Ta ett stort kliv och sjunk ner mot marken med lika mycket tyngd i båda benen. Främre knät ska aldrig gå över främre fotens tår. Armarna hålls parallella mot underlaget.
 
Triangeln
Fötterna har samma position som krigaren.
Här startar du med armarna parallell mot underlaget som i krigaren sedan tippar du över till den positionen på bilden ovan.
Den undre höften ska sträva framåt och armen som är uppsträckt i luften ska lyfta kroppen uppåt, det är inte armen som du har på benen som ska bära all kroppsvikt utan den andra ska dra kroppsvikten.
Alltså inge tungt stöd på den nedre armen.
 
Bordet
Här gäller samma sak. Överkroppen ska stabilisera och hålla upp sig själv, inte armarna som bär allt. Händerna ska bara vila lätt på underbenen.
Ryggen ska vara rak.
 
Trädet
De finns olika svårigheter i denna. Foten kan vara längre ner, då tårna nuddar marken för mer hjälp till balansen. Foten kan vara på vaden som på bilden och uppe på låret. Detta väljer man efter egen balansförmåga.
 
 
 
Tänk på att alltid andas lugnt genom näsan i alla övningar och att alltid ha ryggen rak.
Tänk att du har en tråd i huvudet som drar ut hela ryggraden ut genom nacken och får en rak och ståtlig hållning.
 
Avsluta yoga med att lägga sig på rygg och slappna av i hela kroppen, låt andningen komma och gå som den vill.
Lyssna till tystnade eller musiken och låt tankarna fara iväg. Ligg där ett tag och känn vad gott du gav kroppen i samband med detta yogapass.
 
 
 
 

Detta är Team Hälsa!

Team Hälsa är ett företag som föreläser med fokus på välmående, inre hälsa & en god självbild.
Vi föreläser i hela landet för skolor, föreningar, företag, alla är välkomna!
 
Detta är en blogg med fokus på just det vi föreläser om, bloggen är ett komplement för föreläsningarna och kommer att innehålla allt om hur man mår bra med sig själv, hur man får andra att må bra, allt som har med hälsa om välbefinnande att göra.
 
Vi som driver Team Hälsa är:
 
Julia Bergström
Jag är en tjej född 94 som kommer från en liten stad i Sveriges mitt som heter Köping. Just nu är jag bosatt i Falun där jag studerar Idrottstränarprogrammet. Trivs som fisken i vattnet i idrottsområdet som kallas Lugnet.
Jag är en energisk och sprallig människa som gillar att pröva på nya saker.
Envis och blir lätt rastlös är bara förnamnet.
Min idrottsbakgrund innehåller gymnastik, cheerleadning, boxning, dans, gym men de absolut bästa för både kropp och själ där jag trivs bäst är ute i skogen på hästryggen.
 
Mitt hälsotips- Gör det du känner för just nu, du kommer tacka dig själv!
 
Felicia Särnö
Precis som Julia är jag född 1994, men kommer från den nordupplänska kusten knappa 4 mil söder om Gävle. Just nu bor jag i Hofors, en halvtimme från Falun, då jag läser vid Högskolan Dalarna där jag pluggar till idrottstränare. I övrigt är jag en energisk, nyfiken och positiv person med mycket vilja som försöker ta livet med en klackspark. Min idrottsbakgrund är väldigt blandad, men har i huvudsak hållit mig till fotboll, gruppträningar av olika slag, ridning, gym och löpning. 
 
Mitt hälsotips - Le. 
 
Team Hälsas uppkomst:
 
Jag (Julia) satt och tittade runt på instagram och hamnade på en fitness sida. Jag bläddrade bland jordgubbsbilder och bilder på smoothies med dyra löparskor i bakgrunden. Men stannade upp vid en bild som fick mig irriterad.
 
Det var en bild som absolut inte visade en sund kropp, träningsglädje och hälsoinspiration.
 
Jag mms bilden med en upprörande text till min vän & studiekamrat Felicia, hon höll med mig till fullo. Med de studier vi läser (idrottstränarprogrammet) bestämde oss för att vi vill förändra synen på hälsa och välmående.
 
Här är vi nu, föreläser med fokus på välmående, inre hälsa och en god självbild.
 
Man ska inte behöva må dåligt för att må bra!